Wat is een Lead Funnel?
Wat is een leadgeneratie funnel? Een leadgeneratie funnel is de top van je sales funnel waar je:
- De aandacht trekt van mensen in je doelgroep.
- Ze een super waardevol lokmiddel aanbiedt dat ze niet kunnen weerstaan.
- Ze aanzet om door te klikken naar de landingspagina van het lokmiddel en je hun contactgegevens te geven.
Zodra je hun contactgegevens hebt, worden ze een lead. Jouw taak is dan om ze door de rest van je sales funnel te leiden.
B2B Leadgeneratie Funnel versus B2C Leadgeneratie Funnel
Je vraagt je misschien af wat het verschil is tussen B2B leadgeneratie funnels en B2C leadgeneratie funnels.
Het gaat niet zozeer om of je verkoopt aan bedrijven of aan consumenten, maar meer om hoeveel je producten kosten.
Een handige vuistregel is: hoe hoger de prijs van je producten, hoe meer waarde je moet bieden in je leadgeneratie funnel.
Dat komt omdat het bieden van waarde de manier is waarop je vertrouwen opbouwt. En hoe duurder je product is, hoe meer de potentiële klant jou moet vertrouwen om de aankoop te doen.
Hoe pas je dit principe toe op jouw website met een Lead Generatie Funnel?
Een veelvoorkomende aanpak die we online zien, is het aanbieden van gratis weggevers, zoals e-books.
Op zichzelf is hier niets mis mee, maar in de meeste gevallen leidt dit niet tot meer klanten. Steeds meer mensen raken 'gratis weggever-moe'. Dit komt doordat het steeds vaker wordt gebruikt om mensen alleen over de streep te trekken zonder ze echt verder te helpen.
Wat wij doen is het volgende.
In onze ogen zijn er 2 producten die je moet ontwikkelen en vervolgens 2 dingen waar je je op moet focussen.
De 2 producten die je moet ontwikkelen:
- Gratis weggever
- Introductieproduct
De nummer #1 reden waarom de meeste bedrijven falen: Het aanbod.
Wij geloven dat dit de belangrijkste factor is tussen een succesvol en een falend bedrijf. Het merendeel van je leads en klanten erkent niet volledig de waarde van wat je aanbiedt. Niet omdat ze je niet leuk vinden of je niet waarderen, maar eenvoudigweg omdat ze de waarde niet zien.
Dit is waarom je niet elke mogelijke deal binnenhaalt, waarom je niet het tarief vraagt dat je eigenlijk waard bent, en waarom je je niet onderscheidt van je concurrenten.
Maar hoe creëer je nu een onweerstaanbaar aanbod dat je doelgroep echt niet kan weerstaan? "Ik ga hem een aanbod doen dat hij niet kan weigeren." Deze bekende zin komt uit de film The Godfather.
Voor degenen die niet bekend zijn met de film: als de Godfather wil dat iemand iets voor hem doet, doet hij een aanbod dat niet af te wijzen is. En jij moet dat ook kunnen, toch? Maar hoe?
Zo kom je tot een onweerstaanbaar aanbod:
- Vraag jezelf af welk resultaat jouw klanten moeten bereiken als ze jouw systeem volgen.
- Wat heeft mijn klant nodig of wat moet mijn klant doen om dit te bereiken?
- In welke volgorde zet ik mijn stappen? Heb je geen bepaalde volgorde, denk aan de manier waarop je je systeem wil opleveren.
- Geef je plan/model een naam.Voeg het samen en kom in een paar zinnen tot de kern van je aanbod.
- Bedenk een ijzersterke garantie op je aanbod.
Met deze drie basis pagina's zet je het fundament voor een succesvolle website
Hopelijk heeft de strategie je al wat inzichten gegeven. Weinig ondernemers zijn hier op deze manier mee bezig, dus winst boeken is al snel binnen handbereik!
Nu is het tijd om de geleerde theorie in de praktijk te brengen!
Met deze drie basispagina's zet je het fundament voor een succesvolle website:
- Homepagina/Landingspagina: Een goede homepage fungeert als het centrale punt in de website waar bezoekers gemakkelijk hun weg kunnen vinden. Het moet de bezoeker direct duidelijk maken waar hij is en wat hij er kan doen.
- Gratis Weggever Pagina: Hier bied je een formulier aan waar bezoekers zich kunnen aanmelden voor een gratis weggever, zoals een e-book, webinar, cursus, video of cheat sheet.
- Introductieaanbod Pagina/Landingspagina: Na aanmelding voor de weggever kom je op de bedankpagina terecht. Hier krijg je de kans om je product of dienst te verkopen. Een verkooppagina omvat verschillende onderdelen, zoals een beschrijving van het probleem, de oplossing, reviews van klanten, een koopknop en veelgestelde vragen.
Weet je niet waar je moet beginnen? Gelukkig hoef je ook hierbij het wiel niet opnieuw uit te vinden. Wij hebben namelijk drie complete paginablauwdrukken voor je klaarstaan. Deze blauwdrukken kun je gebruiken als richtlijn voor je eigen website of voor het bouwen van een nieuwe website.