De ultieme SEO gids: Zo word je gevonden in Google

Geschreven door
Jelle

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachine optimalisatie of search engine optimization (SEO) houdt in dat je een website of webshop optimaliseert, met het doel om hoger te ranken in de organische zoekresultaten die zoekmachines tonen. 

Om beter vindbaar te worden in zoekmachines, optimaliseer je een website op de volgende drie SEO fundamenten:

  1. Technische optimalisatie
  2. Content optimalisatie
  3. Website Autoriteit

Laten we deze in meer detail bekijken.

1. Technische optimalisatie

Zoekmachines zoals Google hechten veel waarde aan technisch geoptimaliseerde websites. Bezoekers moeten geen 404-meldingen tegenkomen of eindeloos moeten wachten tot je website geladen is. Dit ontstaat door technische problemen op een site. 

Je kunt je voorstellen dat dit voor irritatie en een slechte gebruikerservaring zorgt bij bezoekers. Dat wil je voorkomen. Zeker omdat zoekmachines, net als gebruikers, houden van relevante en gebruiksvriendelijke websites. Gebruiksvriendelijke websites zorgen ervoor dat Google meer pagina’s bezoekt (crawlen). Blogs en landingspagina’s worden zo beter geïndexeerd. 

Een aantal voorbeelden van technische SEO punten die je aan een website dient te optimaliseren: 

  • de structuur van je website
  • het juiste gebruik van headers
  • gebruiksvriendelijke URL's
  • snelle laadtijd
  • gebruik van een SSL-certificaat
  • gebruik van sitemaps

Technische SEO is een van de lastigste aspecten van zoekmachine optimalisatie. Helaas weet nog niet iedere webbouwer hoe je rekening houdt met deze technische SEO-basis voor een goed vindbare website.

2. Content optimalisatie

Content is de tweede belangrijke SEO ranking factor en is minstens net zo belangrijk als de techniek. Relevantie van de content en de kwaliteit van de website zijn twee cruciale factoren voor het rangschikken van je website.

Er zijn verschillende gebieden om hier te optimaliseren. Afgezien van keywords, waar we in een later hoofdstuk verder op in zullen gaan, is het essentieel om te begrijpen wat mensen bedoelen wanneer ze een zoekterm intypen. Dit wordt zoekintentie genoemd.

Soms is de bedoeling duidelijk, zoals wanneer ze 'vergelijken' of 'kopen' typen.

Maar op andere momenten moet je beter nadenken. Als je bijvoorbeeld wilt rangschikken voor 'vastgoed in Alkmaar', denk je misschien dat het een goed idee is om jouw inhoud te optimaliseren voor mensen die naar een huis in Alkmaar willen verhuizen. Maar het kan blijken dat de mensen die op die term zoeken makelaars zijn die op zoek zijn naar een woning die ze kunnen aanbieden.

Optimaliseer voor de verkeerde zoekintentie, en je pagina zal nooit ranken.

Er is nog een ding. Google weet hoe lang bezoekers op je website blijven. Hoe langer ze blijven, des te beter dat is voor je positie in de zoekresultaten. De gedachte hierachter is dat bezoekers die het antwoord op hun vraag op jouw site vinden, langer op jouw website zullen blijven. Uit onderzoek blijkt dat pagina’s met meer dan 2000 woorden aan content hoger in de zoekresultaten komen te staan.

Langere inhoud krijgt ook meer links (een andere belangrijke factor) en worden meer gedeeld. Het kan dus geen kwaad om long-form artikelen op te nemen in je contentstrategie als je aan SEO begint.

3. Website Autoriteit

Website autoriteit is voor Google de indicatie die ze gebruiken om te bepalen hoe betrouwbaar jouw website is. Waar Google vroeger zelf een eigen indicator voor autoriteit had (namelijk PageRank) gaan we tegenwoordig uit van Domein- en Pagina autoriteit of Domain Rating. Deze autoriteit wordt voor het grootste deel bepaald door externe inkomende links naar je website. 

Externe links zijn links vanaf een website op een ander domein. Dit worden backlinks genoemd. Het doel van linkbuilding is een sterk backlinkprofiel opbouwen om zo de online autoriteit van je website te vergroten. 

Links zijn een cruciale factor voor de SEO-rangschikking, omdat ze zijn waar het web op is gebouwd. Als je het hebt over het rangschikken van zoekmachines, zijn drie soorten links van belang:

  1. Inkomende links - links die naar jouw site komen vanaf externe webpagina's
  2. Uitgaande links – links van jouw webpagina's naar externe bronnen
  3. Interne links – links binnen jouw site naar jouw eigen inhoud

Wat verder een belangrijke factor is is het kunstmatige intelligentie-zoekalgoritme van Google. Het bedrijf noemt het RankBrain en het draait allemaal om gebruikerservaring.

Er zijn drie belangrijke aspecten van RankBrain:

  1. Doorklikratio (CTR) vanuit de zoekresultatenpagina (SERP): het percentage mensen dat jouw website bezoekt vanuit een zoekresultaat.
  2. Bouncepercentage: hoeveel mensen bouncen een korte tijd na het klikken op een pagina op jouw website. Een snelle bounce betekent dat ze niet kregen wat ze wilden. Het percentage van alle bezoekers dat de website verlaat na het bekijken van maar één pagina. Een bezoeker die dus geen tweede pagina bekijkt op de website.
  3. Gemiddelde sessieduur: De gemiddelde sessieduur is de verblijftijd van een bezoeker op de website. Het is duidelijk dat langer beter is, omdat dit betekent dat jouw site heeft geleverd wat ze wilden.

Samen vertellen deze Google hoe gebruikers omgaan met jouw website en of jouw inhoud relevant is, wat van invloed kan zijn op de positie in de zoekresultaten. 

Wat is zoekwoorden onderzoek?

Het zoekwoorden onderzoek is het proces van het zoeken naar en ontdekken van zoektermen die mensen gebruiken om te zoeken naar jouw product of dienst.

Waarom ‘zoekwoorden onderzoek’?

Zonder zoekwoorden onderzoek ben je als een kapitein op een schip zonder duidelijke eindbestemming. Je zet koers, waarbij je wel een beetje idee hebt waar naartoe, maar of je echt je doel bereikt is een kwestie van mazzel of toeval. 

Met een zoekwoorden onderzoek achterhaal je alle relevante zoektermen die gebruikt worden binnen Google. Zo kom je erachter op waar je op moet inzetten om vindbaar te zijn in de zoekmachines. 

Soorten zoekwoorden

Over het algemeen geldt de regel: ‘Hoe korter de zoekterm, hoe meer zoekvolume’. Hoe langer een zoekterm is, hoe meer informatie je uit de zoekterm kunt halen. Bij een korte zoekterm zijn vaak meerdere intenties mogelijk.

De verschillende soorten zoekwoorden zijn onder te verdelen in:

  1. Short tail zoekwoorden zijn de zoekwoorden die heel algemeen zijn met veel zoekvolume. Denk hierbij bijvoorbeeld aan; vakantie, auto’s, hypotheek of computer.
  2. ‘Long tail zoekwoorden’ zijn langere zoektermen, die een concrete zoekintentie aangeven van ongeveer drie tot vijf woorden. Ze zijn specifiek voor bepaalde zoekopdrachten en er is minder competitie voor.

Hoe ga je aan de slag met zoekwoordenonderzoek?

Een goed startpunt voor het doen van zoekwoordenonderzoek is simpelweg logisch nadenken. Begin altijd met brainstormen en nadenken over het soort informatie dat jouw bezoekers van je nodig hebben.

Hou de zoekwoorden bij in een spreadsheet en hou deze bij tijdens het doorlopen van het zoekwoorden onderzoek. 

Met de Google Keyword Planner krijg je de zoektermen in combinatie met het aantal zoekopdrachten per maand (het zoekvolume) te zien. 

Wij maken voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek gebruik van de betaalde tool Ahrefs. Gelukkig zijn er genoeg gratis alternatieven voor een goed zoekwoorden onderzoek. Bijvoorbeeld; Übersuggest, Answer the Public, Google Trends of  Alsoasked

Zoekwoordenonderzoek doen met Ahrefs

Wat is Ahrefs?

Er zijn enorm veel tools waarmee je zoekwoorden onderzoek kunt doen. Uiteindelijk kies je er eentje die voor jou het beste werkt. Voor ons is dat Ahrefs. Ahrefs is een tool die continue in ontwikkeling is om de beste kwaliteit te garanderen aan hun gebruikers. Je betaalt serieus geld voor een abonnement op Ahrefs, maar daarvoor zitten ze dus ook niet stil.

Hoe werkt Ahrefs?

Een goed startpunt voor zoekwoorden onderzoek is de tool Keywords Explorer. Typ jouw zoektermen in en zoek. Je krijgt een beoordeling van belangrijke gerelateerde zoekwoorden en hoe moeilijk het zal zijn om voor die termen te rangschikken, ook wel bekend als "moeilijkheidsgraad van het trefwoord".

Keywords Explorer helpt jou te bepalen hoe moeilijk het is om te ranken in de top 10 zoekresultaten voor een bepaalde zoekterm. Dit doet het door een "Keyword Difficulty"-score te berekenen op een schaal van 1-100, waarbij 100 het moeilijkst is.

Met de Keyword Explorer zie je hoe vaak er wordt gezocht op een zoekterm, hoeveel concurrentie er is en welke belangrijke gerelateerde zoektermen er zijn.

Stappenplan SEO: Zo kom je hoger in Google met een effectieve SEO-strategie

Stap 1. Stel de juiste KPI’s op

Het begint bij de 0-meting. Om te weten waar je heen wil, moet je weten waar je staat. Door SEO KPI’s te bepalen meet je de voortgang van de SEO-werkzaamheden op een goede manier. Enkele KPI’s die wij aanbevelen voor het meten zijn:

  • De stijging van het organische verkeer
  • De posities op zoekwoorden die voor jou relevant zijn
  • De laadtijd van je website
  • Het aantal conversies uit SEO
  • De bounce rate van je pagina’s
  • De CTR vanuit de organische zoekresultaten

Door je KPI’s geregeld te controleren of ze in een dashboard bij te houden weet je hoe je ervoor staat. 

2. Zoekwoordenonderzoek

Zonder te weten waar je naartoe wilt, kom je alleen bij toeval op de juiste bestemming. En die bestemming bepaal je met zoekwoordenonderzoek. Maak je er niet te makkelijk van af, anders koers je alsnog op een doel dat niet haalbaar is. 

3. SEO doelstellingen formuleren

Rendement is belangrijk voor al je marketingkanalen, het is hierbij belangrijk om je doelstellingen te koppelen aan je KPI’s en hierop te sturen. Concrete SEO-doelstellingen van jouw bedrijf zijn cruciaal voor het behalen van goede SEO-resultaten.

Let erop dat je doelstelling niet is: “het verhogen van organisch verkeer”, dit is niet concreet genoeg. Een concrete doelstelling is ‘het verkrijgen van 85% meer organisch verkeer over de periode juli tot en met december, in vergelijking met dezelfde periode van het jaar ervoor’.

Door je KPI’s in de gaten te houden weet je snel of je de door jouw opgestelde doelstellingen behaalt. Met het formuleren van concrete SEO-doelstellingen voorkom je verwarring en is het direct duidelijk wanneer het SEO-traject geslaagd is.

4. Actieplan

Nu je verschillende analyses hebt uitgevoerd en jouw SEO-planning is ingevuld is het tijd om de optimalisatie werkzaamheden uit te voeren. Door de verschillende metingen en analyses weet je wat de huidige situatie van je website is en wat je doelstelling is.