Wat is een funnel in gewone mensentaal?
Het woord is al een aantal keer gevallen, maar wat is een funnel nou echt?
In gewone mensen taal zouden we het beschrijven als een reeks (geautomatiseerde) stappen die een potentiële klant online aflegt om jou, je bedrijf en je aanbod te leren kennen.
Doordat je meerdere stappen maakt, zijn er meer contactmomenten om je aanbod te laten zien en te bieden aan een klant. Met elke stap kom je dichter bij je specifieke doelgroep. En aan het einde van de funnel heb je alleen potentiële klanten die ook echt interesse en baat hebben bij je product.
Funnels zijn geen manipulatieve verkooptactieken om mensen iets aan te smeren wat ze niet nodig hebben. Een funnel is juist een proces waarin je meer waarde biedt dan dat je terugvraagt. Het is erop gericht klanten te begeleiden bij het maken van een weloverwogen keuze, afgestemd op hun specifieke wensen, behoeften en prioriteiten.
Het doel van een funnel is niet simpelweg verkopen, maar het zorgvuldig filteren en kwalificeren van je doelgroep, zodat je hen écht kunt helpen met een passende oplossing.
Een funnel is niet hetzelfde als een website. Zoals je later zal zien kan een funnel zich uiten op verschillende manieren. Dus, een funnel is het is het pad dat de klant aflegt vanaf het eerste horen over jouw product of dienst tot aan de aankoop van dat product of die dienst.
Op het meest basale niveau bestaat de funnel uit deze drie delen:
Bovenkant van de funnel (Ook wel ‘Top of the Funnel’ genoemd):
Doelgroep In de bovenkant van een funnel maak je potentiële klanten bewust van het probleem dat ze mogelijk hebben en dat er een oplossing is.
Midden van de funnel (Ook wel ‘Middle of the Funnel’ genoemd):
Potentiële klanten In het midden ga je proberen om de klanten die bewust zijn van het probleem om te zetten in leads. Dit kan je doen op meerdere manieren (gratis weggever, korting, webinar, etc.) en dit zal verder in het boek verder uitgelegd worden.
Onderkant van de funnel (Ook wel ‘Bottom of the Funnel’ genoemd):
Nieuwe en bestaande klanten Aan de onderkant van de funnel zijn de potentiële klanten (leads) in de koopmodus. Op dit punt in de funnel help je de leads om een geïnformeerde aankoopbeslissing te maken. Ook dit kan op verschillende manieren (telefoongesprek, demo, proefperiode) en zal later verder worden toegelicht.
Waarom een funnel wél werkt
Een funnel is ontworpen met de 5 Bouwstenen van Vertrouwen in gedachten. Het is niet alleen een digitale tool, maar een strategisch proces dat bezoekers begeleidt van eerste kennismaking naar aankoop. Funnels slagen waar websites falen, omdat ze: aandacht trekken, waarde bieden, bewijs leveren, verlangen creëren en gunfactor opbouwen.
De waardeladder
Elk online bedrijf heeft een sales funnel die potentiële klanten omzet naar leads en vervolgens naar bestaande klanten. Helaas zijn veel van deze sales funnels niet optimaal opgebouwd, wat hun effectiviteit belemmert.
Gelukkig biedt de methodiek van de waardeladder een oplossing.
De waardeladder fungeert als een strategische trap, waarlangs je klanten stapsgewijs leidt van betaalbare instapniveau-producten naar hoogwaardige aanbiedingen. Dit concept draait om het geleidelijk opbouwen van vertrouwen door steeds waardevollere opties aan te bieden, waardoor klanten uiteindelijk investeren in je meest waardevolle aanbod.
Het idee is simpel: Je gebruikt gratis content, ook wel bekend als een lead magnet, om de potentiële klant de funnel in te krijgen. Je presenteert ze je introductie aanbod, dat een goedkoop product is dat het meest betaalbaar is in je productassortiment.
Vervolgens bied je ze je eenmalige standaard aan, dat zowel duurder als waardevoller is. Tenslotte presenteer je ze je maatwerk aanbod, dat je duurste en meest waardevolle product is. Dit sales funnel template werkt zo goed omdat je de klant steeds serieuzere toezeggingen laat doen door ze meer waarde te bieden in elke fase van de funnel.