Fase 4: Ontwerp

Ontwikkel een conversiegerichte, professionele look die vertrouwen opwekt.
De HappyDigital Leermethode
Met Leren. Begrijpen. Toepassen. leer je de theorie, krijg je diepgaand inzicht, en breng je alles meteen in de praktijk – zo onthoud je beter en zie je sneller resultaat.

Leer de basis van visueel ontwerp, inclusief kleurgebruik, typografie, en UX-design, door korte lessen die de belangrijkste designprincipes bespreken.

Begrijp hoe designbeslissingen invloed hebben op gebruikerservaring via voorbeelden van succesvolle websites en een praktische case study. Quizvragen helpen je om designprincipes effectief te onthouden.

Ontwerp wireframes en maak een eerste visueel ontwerp met templates en richtlijnen voor kleur en typografie. Test je wireframes bij gebruikers en pas je design aan op basis van feedback.

Waarom is een goede huisstijl van belang?Zonder unieke en goede huisstijl ben je als merk niet onderscheidend. Een goede huisstijl zorgt voor een bepaalde herkenbaarheid en dus ook vertrouwen in je merk. Een goede huisstijl geeft het karakter van je merk een gezicht. Een krachtige huisstijl vertelt een verhaal. Binnen no-time herken je het verhaal van een merk, waar zij voor gaan en waar zij voor staan. Een goede huisstijl zou in principe alles moeten zeggen.  Je huisstijl vertaalt je strategie. Voordat je dus een huisstijl kunt ontwikkelen heb je een heldere strategie nodig. Waar staat je merk voor? Wat wil je uitstralen? Wie is je doelgroep en wat is je doel? Een sterke strategie is de juiste basis voor een goede huisstijl. Het is dus van belang dat je start met een strategie voor je bedrijf. Mocht je daar niet uitkomen kun je altijd om hulp vragen bij een professional die je van begin tot eind helpt met het ontwikkelen van een sterke strategie, zo kun je uiteindelijk een huisstijl ontwikkelen.1. KleurenKleur is een belangrijke factor voor je huisstijl. Kleuren bepalen de uitstraling. Ga je voor warme kleuren of toch liever voor wat zakelijker en koud? Iedere kleur staat voor een bepaalde eigenschap. Zo gebruiken veel bedrijven de kleur blauw, deze kleur staat voorbetrouwbaarheid. De kleur geel staat voor optimisme, ook iets dat veel bedrijven graag willen uitstralen. Verdiep je dus eens in de betekenissen van kleuren, zo wordt je huisstijl nog persoonlijker. Kijk niet alleen naar welke kleur je mooi vindt, maar ook naar welke kleuren bij je bedrijf passen.

2. LettertypesSamen met de kleur is de keuze voor het lettertype ook van groot belang voor de uitstraling van een goede huisstijl. Ben je een zakelijk of juist creatief bedrijf? Je lettertype moet aansluiten bij de kleuren en het karakter van je merk. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voorsierlijke, abstracte of zakelijke lettertypes. Er is ontzettend veel keuze, daarom kan het lastig zijn om een bepaald lettertype te vergelijken. Wij raden je aan om bijvoorbeeld je slogan in meerdere lettertypes onder elkaar te zetten, op deze manier heb je een beter vergelijkingsmateriaal en kun je makkelijker een keuze maken. Met een lettertype die aansluit op de kleuren en het karakter van je merk kom je steeds dichterbij een goede huisstijl.3. VisualsDe visuals en beelden die je gebruikt zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de sfeer en uitstraling. Ook hier weer belangrijk: Houd het consistent. Gebruik afbeeldingen of foto’s altijd op dezelfde manier. De volgende visuals en tools kunnen je gaan helpen een authentieke website te creëren:Unsplash (gratis en betaalde fotografie)Pixabay (gratis foto's, illustraties en video's)Pexels (gratis foto's, illustraties en video's)Adobe Stock (betaalde foto's, illustraties, video's, mockups)Flaticon (gratis en betaalde iconen sets)humaaans.com (gratis illustraties)

4. Bewaak je online identiteit met een stijlgids (+template)Als je net begint met het maken van jouw huisstijl en brainstormt voor je design ideeën, is het enorm belangrijk om deze ideeën op te schrijven. Vaak huur je iemand in die jouw website maakt. Voor een webdesigner is het gemakkelijk om te weten wat hij op welke manier moet gebruiken.5. Wat staat er in een website styleguide?Logogebruik: In de stijlgids wordt precies vastgelegd hoe het logo gebruikt moet worden. Lettertypen: Het gaat hierbij om titels, koppen, subkoppen en tekst.Links & knoppen: Hoe reageert een link of button wanneer je eroverheen gaat met je cursor? Menu: Ook het menu kent vaak verschillende statussen. Denk aan uitklapmenu’s, ingelogde varianten en zogenaamde ‘sticky’ menu’s: de versie van een menu als je een stukje gescrollt hebt. Iconen: Wanneer er een iconenset gebruikt wordt op de website, kan deze opgenomen worden in de styleguide.Formulieren: Met de styleguide wordt voor elk formulierveld een stijl vastgelegd. Bij een nieuw formulier hoeft er dan alleen bepaald te worden wat er in het formulier moet komen en welke typen velden daarbij horen. Scheelt een hoop werk!Ook hier hebben we (uiteraard) een handige gratis download aan gewijd. Bekijk hem hier.

Volgende stap

Zie je kansen voor een samenwerking?

Ben je bezig met je eigen website, maar wil je liever de technische en creatieve kant uitbesteden? Laat ons je helpen bij de creatie van een website of funnel in een handomdraai, zodat jij je lekker kunt focussen op wat echt belangrijk is. Of zie je kansen als websitebouwer en wil je samenwerken?

Plan gerust een gesprek in.

Claim HappyDigital Blueprint

Alles-in-één oplossing voor jouw hoog converterende funnel.

€101
€47

Bouw jouw converterende funnel

Garandeer jezelf van meer winst

Uitgebreide videobibliotheek (30+)

5 uit 5 op basis van 60+ reviews