Fase 6: Bezoekers
Dus je prachtige website of funnel is af, maar je hebt nog geen bezoekers? Geen zorgen, je bent zeker niet de enige. In dit ebook geven wij direct toepasbare methodes om meer bezoekers naar je website te krijgen.
Methode 1. Content Strategie
Stop met slechts te verkopen, maar help de klant! Jij bent een expert in jouw sector en weet alles van jouw product of dienst. De klant zit met een vraag, probleem of informatiebehoefte. Door de klant actief te helpen door jouw kennis te delen, bewijs je als bedrijf jouw meerwaarde. Het gevaar wanneer je dit niet doet, is dat de klant zijn of haar interesse erg snel verliest. Je laat namelijk niet zien waarom jouw product of dienst de ideale oplossing is voor het probleem van de klant. Daarom is het belangrijk om waardevolle content te creëren waarmee je de klant begeleidt tijdens het koopproces. Je wil in contact komen met mensen die passen bij jouw manier van werken, praten, doen en leven.
Inbound
Inbound marketing is een relatief nieuwe vorm van marketing waarbij de (potentiële) klant centraal staat. Het doel van deze vorm van marketing is het creëren van leads door mensen te inspireren en antwoorden te geven op vragen die leven onder de doelgroep.
Outbound
Outbound marketing kennen de meeste mensen als de traditionele vorm van marketing, waarbij je als bedrijf de consument opzoekt. Het actief benaderen van de doelgroep met verschillende boodschappen dient als middel om leads te creëren.
Mensen werken namelijk het liefst samen met mensen met dezelfde overtuigingen, waarden en visies. En dat is precies wat dit content proces teweeg brengt.
Er zijn verschillende soorten content die je kunt posten.
Directe Call-to-Action - Offer contentPlaats 1 directe call to action post per week waarmee je zorgt dat iemand zijn hand omhoog steekt om een training bij te wonen, een digitaal product te verkrijgen of om een strategiegesprek in te plannen. Indirecte Call-to-Action - Engagement contentPlaats 1-2 indirecte call to actions na dat je een post met waarde hebt geplaatst. Bijvoorbeeld een verwijzing naar de community.
Geen Call-to-Action - Autoriteit & PersoonlijkPlaats 3 posts waar je nergens om vraagt. Deze zijn puur en alleen bedoeld om de relatie verder te bouwen met jouw volgers en het genereren van likes en reacties. Dit is om waarde te creëren. Iets over jezelf te vertellen, hoe jij iets hebt ervaren in je bedrijf. Een les die hebt geleerd of een relevant verhaal.
Gezonde Mix
Het is de bedoeling dat je hier een gezonde mix in creëert. Het is belangrijk dat je reacties en likes gaat genereren. (Je zult merken, vooral in het begin, dat dit langzaam op gang komt)
Voorkom het ergste
Perfectionisme: Als jouw intentie is om waarde te leveren met jouw posts, zorg dan dat je post! Het is beter om altijd iets te schrijven en te delen, dan niet te delen. Kwantiteit over kwaliteit: Als je niet bekend bent met het consistent schrijven van content is het belangrijkste dat je de gewoonte creëert van schrijven. Het belangrijkste is dat jij de gesprekken gaat beginnen met jouw doelgroep. Dus Outreach Strategie = dagelijks proberen te posten en gesprekken starten.Relevante content: Jouw content moet altijd een ‘bedoeling’ hebben. Jij bent een expert in jouw industrie en wilt daar ook bekend om staan. Als jij een agency hebt, moet jij niet over productiviteit gaan praten. Schrijf over je eigen expertise, je eigen ervaringen en hoe jij problemen voor jezelf en voor je klanten hebt opgelost.
Methode 2. De grotere marktformule als funnel
Het internet is geen netwerkborrel waar je contact kunt maken en aanvoelen of je een klik hebt met iemand. Wat we veel zien is dat ondernemers online nog erg vanuit de eigen producten en diensten redeneren en te snel met de deur in huis vallen. Dit is mijn aanbod dus kies maar. Soms kan dit werken maar vaak zorgt dit voor weerstand en afstand.Voor een goede online strategie moet je weten hoe je klanten het koopproces ervaren. Je moet precies weten hoe een klant, jouw klant wordt. Door te weten welke stappen een bezoeker van je website zet voordat hij of zij klant bij jou wordt, kun je voor iedere fase in dit koopproces een online strategie bedenken. Door voor iedere fase een strategie te bedenken kun je alle ‘’problemen’’ die bezoekers ervaren, oplossen en uiteindelijk voorkomen. Door jouw product op het juiste moment, in de juiste fase, aan te bieden ervaren zij geen drempels meer om klant bij jou te worden.We maken een onderscheid tussen 4 fases. Van onbewust tot volledig bewust.
Fase 1: De klant is zich nog niet bewust van het probleem (Niet probleem bewust)In deze fase is de klant zich nog nergens van bewust. Je klant vindt het waarschijnlijk wel goed zoals het gaat, het werkt allemaal prima en hij of zij is tevreden met de huidige producten of diensten. De klant staat nog niet erg open voor verandering.Fase 2: De klant is zich bewust van het probleem (Probleem bewust)Toch begint de klant te beseffen dat het probleem steeds meer een probleem begint te worden. Dit is de fase waar je als verkoper de mist in kunt gaan. Het is verleidelijk om meteen je product of dienst aan te bieden, maar dat schrikt af. Je zal eerst verbinding moeten zoeken met de klant en laten weten dat je zijn of haar probleem begrijpt. Fase 3: De klant wordt zich bewust van de oplossing (Informatie modus)De derde fase is van groot belang voor het koopproces. In deze fase maakt de klant verbinding tussen de wereld van hem of haar en die van jou. Hij of zij beseft dat er een probleem is dat jij degene bent die het kan oplossen. Zorg dat je je online strategie zo aanpast op deze fase dat je klant steeds meer naar je toetrekt. Het is belangrijk dat de klant vertrouwen heeft in jouw oplossing, daarna kan hij pas vertrouwen hebben in je product of dienst die die oplossing gaan faciliteren.Fase 4: De klant is bewust genoeg geworden en is klaar om een beslissing te nemen (Koop modus)In deze laatste fase weet de klant dat er een oplossing is voor zijn of haar probleem en dat jij degene bent die de oplossing kan leveren met je product of dienst. Hij of zij heeft vertrouwen in jouw oplossing. Dit is het moment dat je ervoor moet zorgen dat dat vertrouwen omgezet zal worden in het ondernemen van actie.
Lees dit nog een paar keer goed door en probeer de klantreis zo goed mogelijk in beeld te brengen, dit geeft een goed inzicht in de verschillende behoeftes van je klant in de verschillende fases.
Aan de slag met je gratis weggever
Goed, we gaan dit in praktijk brengen! We gaan meestal uit van een onbewuste behoefte, dit betreft grofweg 70% van alle mensen. Je online bereik heeft dus als primair als doel om je kennismaker, binnenkomer of weggever te promoten.Veel ondernemers zijn hier niet mee bezig, dus winst boek je al snel.Een A.V.H.I of High Value Content OfferDit noemen we ook wel een 'aanbod van hoogwaardige inhoud (A.V.H.I)' of in het engels ´High value content offer´, een onweerstaanbaar aanbod dus. Er zitten 3 simpele regels aan het creëren van een A.V.H.I.
Creëer een grijpende titel die de aandacht trekt
De titel van een onweerstaanbaar aanbod is de nummer één factor die ervoor zorgt dat je gaat verkopen. Als je titel niet aanspreekt, dan stoppen mensen niet met scrollen in hun feed, dan val je niet op. Als mensen niet stoppen met scrollen in hun feed, zullen ze nooit je content lezen en dus nooit kopen. Identificeer het meest irriterende probleem van je droomklant, waar hij of zij van wakker ligt. Biedt hen vervolgens de meest waardevolle onmiddellijke oplossing voor dit probleem. Neem hier de tijd voor en test uit welke titel hier het beste bij past. Deze titel moet intrige opwekken en een emotie aansporen.
Een voorbeeld van een zwakke en een sterke titelZwak: De dingen die je moet weten voor een goede website.Sterk: 14 geld verbrandende fouten die geen enkele webdesigner je ooit verteld heeft.Merk je het verschil? Er is een aantal toegevoegd, we voegen een angst toe (geld verbanden) er komt meer emotie vrij wat een dieper geworteld gevoel creëert om direct actie te ondernemen. Deze factoren maken het verschil. Zorg ervoor dat de titel pakkend is en dat de lezer praktisch wordt gedwongen om de inhoud te lezen. Gebruik getallen en aantallen, hierdoor wordt het resultaat meetbaar en dat zorgt ervoor dat het tastbaar en realistisch overkomt.Creëer onweerstaanbare nieuwsgierigheidJe moet je lezers direct nieuwsgierig kunnen maken. Zodat ze het gevoel krijgen van: 'ik moet dit echt even lezen' en daarom direct tot actie overgaan. Om dit gevoel op te wekken kun je krachtige woorden toevoegen zoals 'schokkend', 'geheim', 'ultiem', 'onthulling', 'bekentenis' of probeer een draai of een kwalificatie aan de titel te geven door 'als je het niet weet hoe' toe te voegen. Hierdoor kwalificeer je je lezers. Laat zien wat het voor de lezer/klant oplevert. Je content aanbod moet uiteindelijk gaan over de lezer (jouw doelgroep) en hun gewenste uitkomst/resultaat. Je lezer heeft onmiddellijk een voordeel en een resultaat nodig en de sleutel daarvoor is om over hen te praten en schrijven en niet over jezelf. Laat zien dat je simpele stappen geeft om hun problemen op te lossen. Laat zien hoe hun gewenste situatie eruit ziet. En leer hen wat de brug is om daar te komen.
Zorg ervoor dat elk aspect een brandend probleem aankaart
Als je content voor je aanbod gaat maken zorg er dan voor dat alles in je e-book of content ook daadwerkelijk de aspecten aankaart die je in je titel hebt aangehaald. Zorg dat je titel precies vertelt wat je content uitstraalt. Los die problemen op!
Houd het simpel
Start met een simpel e-book of verslagje van je beste blogs of content posts. Denk niet meteen te groot of te moeilijk. Houd het simpel. Ben jij er klaar voor om een onweerstaanbaar aanbod aan te bieden voor je droomklant? Je kan het!
Het promoten van je gratis weggever
Je hebt nu een onweerstaanbare weggever gemaakt, maar deze komt natuurlijk niet zomaar onder de aandacht van je potentiele klanten, hier moet je echt wel wat voor doen. Dit zijn de manieren om een weggever te promoten:
Zet de weggever in je e-mail handtekening.Zet in je blog bericht een link naar je weggever.Plaats een korte samenvatting met link naar je bericht op je Facebook bedrijfspagina.Geef tips op social media en wijs mensen hierin op je weggever.Breng het ter sprake om het moment dat je met iemand een gesprek hebt.Laat de weggever zien op een opvallende plek op je homepagina.Plaats de link in je Bio op Instagram.Plaats de afbeelding met een link op Pinterest.Bedenk een poll of wedstrijd rondom je weggever op social media
Volgende stap
Zie je kansen voor een samenwerking?
Ben je bezig met je eigen website, maar wil je liever de technische en creatieve kant uitbesteden? Laat ons je helpen bij de creatie van een website of funnel in een handomdraai, zodat jij je lekker kunt focussen op wat echt belangrijk is. Of zie je kansen als websitebouwer en wil je samenwerken?
Plan gerust een gesprek in.
Claim HappyDigital Blueprint
Alles-in-één oplossing voor jouw hoog converterende funnel.
Bouw jouw converterende funnel
Garandeer jezelf van meer winst
Uitgebreide videobibliotheek (30+)